Der er en række måder at bestemme markedsværdien af ​​din virksomhed på.
Se mere på Bach Andreasen. 
Opgør værdien af ​​aktiver. Saml værdien af ​​alt, hvad virksomheden ejer, inklusive alt udstyr og lagerbeholdning. Træk eventuel gæld eller forpligtelser. Værdien af ​​virksomhedens balance er mindst et udgangspunkt for at bestemme virksomhedens værdi. Men virksomheden er sandsynligvis meget mere værd end dens nettoaktiver. Hvor meget indtægter og indtjening kan du forvente?
Baser det på indtægter. Hvor meget genererer virksomheden i årligt salg? Beregn det, og fastlægg, gennem en børsmægler eller en forretningsmægler, hvor meget en typisk virksomhed i din branche kan være værd for et bestemt salgsniveau. For eksempel kan det typisk dreje sig om to gange salg.
Brug indtjeningsmultipler. Et mere relevant mål er sandsynligvis et multipel af virksomhedens indtjening eller forholdet mellem pris og indtjening (P / E). Anslå virksomhedens indtjening for de næste par år. Hvis et typisk P / E-forhold er 15, og den forventede indtjening er 120.000 om året, ville virksomheden være 21 millioner værd.
Lav en diskonteret pengestrømsanalyse. Den diskonterede pengestrømsanalyse er en kompleks formel, der ser på virksomhedens årlige pengestrøm og projicerer den ind i fremtiden og derefter diskonterer værdien af ​​den fremtidige pengestrøm til i dag ved hjælp af en beregning af "nutidsværdien". 
Gå ud over økonomiske formler. Baser ikke bare din vurdering af virksomhedens værdi på antal knasende. Overvej værdien af ​​din virksomhed baseret på dens geografiske placering. Derudover skal du overveje dets potentielle strategiske værdi for en potentiel erhverver, hvis der er forretningssynergier.